Hvordan måler vi indsatser (inspire-o)

Inden for socialpsykiatrien er der en generel mangel på målbar viden vedrørende effektiviteten af de iværksatte indsatser. Dette resulterer i, at individet, der modtager forskellige ydelser, mangler overblik over effektiviteten af de igangværende interventioner, og samtidig begrænser det samfundets evne til at opnå viden om virksomme tiltag.

Derfor var det et udtalt mål ved etableringen af DIT LIV – din løsning at identificere et simpelt måleværktøj, der kan give både individet, der bruger vores tjenester, og os selv, mulighed for at observere progression. Eftersom det centrale fokus i vores indsatser er recovery og de fem CHIME-områder, er det hensigtsmæssigt at vælge et værktøj, der er specifikt rettet mod dette formål. Derfor var Inspire-modellen, der er valideret i England, et naturligt valg.

Inspire-modellen kommer i forskellige varianter, og vi har valgt Inspire-O, der måler personlig recovery på fem dimensioner (forbundethed med andre, håb og fremtidsoptimisme, positiv identitet, mening i tilværelsen samt empowerment).

INSPIRE-O anvendes til at måle individets udvikling inden for de fem recovery-faktorer via 5 spørgsmål. Hvert af de fem spørgsmål besvares på en skala fra 0 til 4, hvor 0 indikerer “slet ikke” og 4 indikerer “rigtig meget”. Sammenlagt og ganget med 5 giver dette en skala fra 0 til 100, hvor 100 indikerer en meget høj grad af recovery.

.

Eksempel: En person svarer ‘En hel del” til spørgsmål 1 to 2, ”Lidt” til spørgsmål 3 og ”Rigtig meget” til spørgsmål 4 og 5. Deres INSPIRE-O score er ((2×3) + (1×1) + (2×4)) x 5 = 75. Selvom scoren ser nogenlunde ud, kan vi se at spørgsmål 3 (der relaterer til identitet) er lav, og vi kan sammen med den der er i forløb, have en samtale om det er det område vi skal sætte ind overfor.

Formålet med at bruge dette værktøj er tredelt:

  • At individet, der bruger vores tjenester, kan observere udvikling.
  • At konkretisere de områder, hvor der er behov for indsats (områder med lav score).
  • At evaluere vores egne præstationer, så vi kan tilbyde de bedste forløb.

Vi foretager altid målinger ved starten og afslutningen af et forløb, og i tilfælde af længerevarende forløb kan en midtvejsmåling være relevant.